تاريخ : دو شنبه 27 آذر 1396 | 6:46 | نويسنده : احسان گرگانی

 

 

آل سعود، آرزوی خود برای شکست قاسم سلیمانی را در انیمیشنی به نمایش گذاشت

 با توجه به پیروزی های اخیر جبهه مقاومت اسلامی به فرماندهیحاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شکست کامل فتنه داعش و به عبارتی کوتاه شدن دست رژیم آل سعودبرای ادامه جنایت هایش در منطقه، رژیم کودک‌کش آل سعود با ساخت انیمیشنی از آرزوهای واهی خود برای شکست نظام جمهوری اسلامی ایران و دستگیری سرلشکر قاسم سلیمانی پرده برداشت.

در این انیمیشن رژیم سعودی به فرماندهی محمد بن سلمان ولیعهد و وزیر دفاع کنونی این رژیم به کمک ناوها، موشک‌ها، جنگنده‌ها و تانک‌های خود به نقاط مختلف کشورمان حمله می کند، نکته جالب و شاید طنز این انیمیشن اینجاست که در مقابل حملات سعودی ها، ایران هیچ اقدام دفاعی و مقاومتی از خود به نمایش نمی گذارد، آن هم ایرانی  که یکی از قدرت های برتر نظامی جهان است. این در حالی است که رژیم سعودی از جبهه مقاومت اسلامی شکست های زیادی خورده و در باتلاق جنگی که به کمک ائتلاف خود در یمن ایجاد کرده دست و پا می‌زند؛ یمنی که از امکانات نظامی بسیار کمی بهره می برد و طبق گفته آمارهای جهانی از فقیر ترین کشورهای منطقه و جهان است.

رژیم سعودی باید این آرزو و توهمات را  به گور ببرد و تنها دلخوش به ایجاد و انتشار چنین انیمیشن های مضحکی باشد


 

 

  عربستان سعودی آرزوی حمله به ایران را با ساخت یک انیمیشین بی کیفیت به تصویر کشید.

در این انیمیشن که با عنوان قدرت بازدارنده عربستان منتشر شده است نیروهای سعودی به فرماندهی محمد بن سلمان به ایران حمله می‌کنند و سردار قاسم سلیمانی را دستگیر می‌کنند.

در پاسخ به این رویاپردازی مقامات آل سعود، نماهنگی برگرفته از انیمیشن سینمایی نبرد خلیج فارس 2 را مشاهده می‌کنید که این انیمیشن علاوه بر پاسخ قاطع به رژیم سعودی بیانگر تفاوت توانایی ایران با عربستان سعودی در عرصه انیمیشن سازی است.

انیمیشن را در اینجا مشاهده کنید.

 http://www.yjc.ir/fa/news/6363342/    

 

تاريخ : دو شنبه 27 آذر 1396 | 6:44 | نويسنده : احسان گرگانی

 

مقامات سعودی میلیاردر فلسطینی را آزاد کردند

  به نقل از رویترز، «صبیح المصری» بانفوذترین سرمایه دار در اردن و میلیاردر فلسطینی، که از سوی مقامات  عربستان سعودی بازداشت شده بود، به منزل خود در ریاض بازگشت و به زودی اجازه خروج از کشور را دریافت می‌کند.

بازداشت المصری که پس از بازجویی و بازداشت تعداد زیادی از نخبگان ثروتمند سعودی انجام شد محافل تجاری اردن و فلسطین را به شدت شوکه کرد. این مرد ثروتمند در اردن و مناطق فلسطینی سرمایه‌گذاری‌های کلانی کرده است.

این شهروند سعودی که ریشه فلسطینی دارد رئیس بانک «عرب» واقع در شهر امان در اردن نیز هست. این بانک یکی از بزرگترین موسسات مالی خاورمیانه است. او سه‌شنبه گذشته پیش از اینکه جلسات شرکت‌های تحت مالکیتش را ترک کند، بازداشت شد.


تاريخ : دو شنبه 27 آذر 1396 | 6:43 | نويسنده : احسان گرگانی

 

  پایگاه اینترنتی آمریکایی هافینگتن پست  در تحلیلی نوشت: در هفته‌ای که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخنان سنجیده‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران بیان کردند، توصیف دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از این توافق به عنوان «توافق بد» برای جامعه جهانی معنایی ندارد جز این که وی برای درک چگونگی حصول این توافق و محتویات آن هیچ تلاشی نکرده است. سیاست وی بر مبنای خروج از این توافق و امضای یک توافق بهتر است؛ اما هیچ حرفی درباره این که یک توافق جدید چگونه حاصل خواهد شد، به میان نیاورده است.

این مسئله موجب شد تا اتحادیه اروپا از فرصت استفاده کند. اتحادیه اروپا در حمایت از توافق هسته‌ای کاملا متحد است. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تعهد الزام‌آور و نقطه آغازی برای همه طرف‌ها است تا از آن نقطه پرداختن به مسائل مهم دیگر را آغاز کنند.

هافینگتن‌پست در تحلیلی با اشاره به اقدامات ضدایرانی آمریکا نوشت میان واشنگتن و اروپایی‌ها درباره نحوه برخورد با تهران هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.


تاريخ : دو شنبه 27 آذر 1396 | 6:39 | نويسنده : احسان گرگانی

 شکست داعش - نمایه

 

کارشناسان آمریکایی با اذعان به موفقیت ایران در شکست داعش و تقویت نفوذ منطقه‌ایش به صورت هم‌زمان، از تشکیل گروه‌هایی به سبک حزب‌الله لبنان در سراسر خاورمیانه ابراز نگرانی می‌کنند.


تاريخ : چهار شنبه 22 آذر 1396 | 8:36 | نويسنده : احسان گرگانی

 

جمهوری اسلامی ایران از اتخاذ راه‌حل سیاسی در یمن حمایت می‌کند

 مارکوس لایتنر سفیر سوئیس در تهران روز گذشته (دوشنبه 20 آذرماه) با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان در ابتدای این دیدار از مواضع سوئیس در رابطه با اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی به قدس قدردانی کرد.

 امیرعبداللهیان با اشاره به مسائل بحرین و یمن در منطقه افزود: جمهوری اسلامی ایران از اتخاذ راه‌حل سیاسی در یمن حمایت می‌کند اما باید در روند ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور تسریع گردد.


تاريخ : چهار شنبه 22 آذر 1396 | 8:35 | نويسنده : احسان گرگانی

 

دهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران آغاز شد

  دهمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل ایران، با شعار «فرماندهی و کنترل در بحران» از دقایقی پیش به میزبانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش، در مجموعه فرهنگی پنجم آذر سازمان بسیج مستضعفین آغاز شد.

گفتنی است در این مراسم امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) و سرلشکر مصطفی ایزدی فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء (ص) حضور دارند.


تاريخ : چهار شنبه 22 آذر 1396 | 8:34 | نويسنده : احسان گرگانی

  ریچارد بلک، سناتور جمهوری خواه ایالت ویرجینیا، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت عامل حمله نیویورک از جمله افرادی است که از وهابی‌گری عربستان پیروی می‌کنند.

او در پاسخ به پرسشی با اشاره به حملات ۱۱ سپتامبر و حمله شب گذشته در نیویورک گفت: این افراد همان افرادی هستند که از عربستان سعودی و نوع «اسلام» آن که وهابی‌گری است، پیروی می‌کنند. این بسیار هولناک است. ما در اینجا با فردی افراط‌گرا از بنگلادش روبرو هستیم. او (عامل حمله نیویورک) تلاش کرد تا آنجا که ممکن است خود را وارد جمعیت کند تا بیشترین خسارات و تلفات ممکن را به همراه داشته باشد.



تاريخ : چهار شنبه 22 آذر 1396 | 8:33 | نويسنده : احسان گرگانی

 

آمادگی ایران برای پشتیبانی همه جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین

   سردار سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امشب طی تماس تلفنی با فرماندهی گردان‌های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا (گردان های جهاد اسلامی) در غزه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای پشتیبانی همه جانبه از نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین را اعلام کرد.

فرمانده نیروی قدس سپاه همچنین بر آمادگی دیگر گروه‌های جبهه مقاومت در منطقه برای دفاع از مسجد الاقصی تأکید کرد.


تاريخ : چهار شنبه 22 آذر 1396 | 8:32 | نويسنده : احسان گرگانی

 

تدبیر فرمانده کل قوا برای تولید جنگنده بومی توسط وزارت دفاع

  رئیس و اعضای کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی روز گذشته از سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بازدید کردند.

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در جمع مدیران ارشد این سازمان گفت: پیشرفت‌های موجود درکشور و سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح بر خلاف مشکلات و تحریم‌های موجود، مبتنی بر فناوری‌های نوین جهانی است.

 امیر سرتیپ بنی‌طرفی مدیرعامل سازمان صنایع هوائی نیروهای مسلح گفت ساخت قطعات صنعت هواپیمایی کشور را با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری از وظایف سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح برشمرد و افزود: به حمدالله به چنان فنآوری و تکنولوژی دست یافته‌ایم که بسیاری از قطعات مورد نیاز کشور در سازمان صنایع هوایی طراحی و ساخته شده است.


تاريخ : چهار شنبه 22 آذر 1396 | 8:30 | نويسنده : احسان گرگانی

 

قدم‌هایی که آل سعود روی خون و خیانت بر می‌داردسید جلال فیاضی به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را خطرناکترین اقدام حاکمیت آمریکا یاد کرد و اظهار داشت: تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر انتقالسفارت آمریکا به قدس،احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان را بر انگیخت و قطعا این تصمیم به ضرر کاخ سفید و رژیم اشغالگر قدس خواهد بود.

وی افزود: با اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سویترامپ،موج مخالفتها در جهان روز به روز افزایش و شعله های انتفاضه فلسطین فروزانتر می شود.

این کارشناس مسائل سیاسی به نقش عربستان سعودی در رسمیت بخشیدن به اشغال قدس اشاره کرد و گفت: از همان ابتدای تصمیم ترامپمبنی انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس در محافل سیاسی این گمانه زنی وجود داشت که چنین تصمیمی نمی تواند بدون هماهنگی با کشورهای عربی متحد آمریکا به ویژه عربستان اتخاذ شود.


تاريخ : دو شنبه 20 آذر 1396 | 21:40 | نويسنده : احسان گرگانی

 خبرگزاری میزان- تفاوت اصلی خانه های هوشمند با خانه های معمولی در این است که همه ی وسایل در این خانه ها به یکدیگر متصل هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می شوند.

 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادخبرگزاری میزان، تفاوت اصلی با خانه های معمولی در این است که همه ی وسایل در خانه های هوشمند به یکدیگر متصل هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می شوند. کنترل آب و هوا، چراغ ها، لوازم، قفل ها و انواع مختلفی از دوربین ها و مانیتورهایی که می توانند به خانه های هوشمند و خودکار اضافه شوند از هر جای خانه و حتی دور از خانه قابل کنترل است.

سیستم های اختصاصی ای از قبیل Z-Wave Zigbee ، KNX و Control4 وجود دارند که ویژه ی خانه های هوشمند ساخته شده اند. شما می توانید از طریق وای فای و روی بستر اینترنت، این وسایل را کنترل کنید. همچنین برخی از آن ها ممکن است با بلوتوث هم قابل کنترل باشند؛ در این شرایط حتی می توان بدون استفاده از اینترنت هم آنها را کنترل کنید. شما میتوانید بسته به نیاز و کارآیی که از آنها انتظار دارید از میان محصولات موجود انتخاب نمایید.

امروزه پیشرفت هرچه بیشتر تکنولوژی بیش از پیش به راحتی بشر کمک کرده. زندگی در یک خانه ی هوشمند باعث می شود بتوانید کارهای زیادی را با زحمت کمتری انجام دهید. کارهایی مانند تنظیم تهویه، خاموش کردن لامپ ها، روشن کردن مایکروفر برای گرم کردن غذا و...

شما می توانید برای وسایل خانه ی خود زمانبندی نیز تعیین کنید، تا یکسری از کارها در ساعات خاصی به صورت خودکار انجام شوند. حتی برخی از این وسایل هوشمند قابلیت یادیگری داشته و از کارهایی که شما انجام می دهید، می آموزند، و به طور خودکار انجام می دهند. در نتیجه با فعالیت بسیار کمتری می توانید انجام خیلی کارها را به وسایل خانگی خود محول کنید.

انتهای پیام/


تاريخ : شنبه 18 آذر 1396 | 8:56 | نويسنده : احسان گرگانی

 56caf5cd43ffaa13.jpg

مواظب رایحه حرفهایمان باشیم ؛

حرفها رایحه دارند ، بو دارند ،عطر دارند …
رایحه حرفهایمان تا ساعتها روی جان و تن می نشیند …
تا مدتها در فضا میماند ….
تا سالها در خاطره ها جا خوش میکند …
عطر حرفهایمان ، هر چه باشد تند و تلخ، گرم و
شیرین، تیز و شورانگیز ،آرام و روح انگیز و…
ما را، در خاطره ها به یاد می آورد…..
شمیم رایحــه حرفهــایـت را انتخـاب کن؛
بــدان که بــه یــاد میمــاننـــد…!


تاريخ : شنبه 18 آذر 1396 | 8:53 | نويسنده : احسان گرگانی

 محمد بن سلمان

 

روزنامه هاآرتص با اشاره به اینکه طرح عربستان و امارات برای تغییر رژیم در یمن شکست خورد، ۴ شرط علی عبدالله صالح برای اتحاد با ریاض و ابوظبی را افشا کرد.


ادامه مطلب

 حساب دو دوتا چهار تا در رفع مشکل دسترسی به مدارس مناطق صعب العبور/ وقتی محرومیت جان دانش‌آموزان را به خطر می‌اندازد / عبور دلهره‌آور دانش‌آموزان از رودخانه با "سیم بکسل" / دانش‌آموزان مقطع ابتدایی روستای محروم "نساء‌کوه" هر روز مجبورند برای رفتن به مدرسه از روخانه‌ای عریض به‌صورت دلهره‌آور و خطرناک صرفاً با استفاده از یک "سیم بکسل" عبور کنند.

کاریکاتور/‌با این‌کلمات‌جمله‌بسازید/دانش‌آموزان+محرومیت +رودخانه +سیم‌بکسل



 

 

روز ولادت پیامبر اكرم (ص) طبق روایات شیعه 17 ربیع الاول و طبق روایات برادران اهل سنت 12 ربیع الاول است بنابراین امام خمینی (ره) این تاریخ را هفته وحدت نامگذاری کردند که حاکی از اهمیت وحدت از منظر امام راحل است.مقام معظم رهبری نیز همواره بر وحدت میان مسلمانان و کنار گذاشتن اختلافات تاکید کرده‌اند.

در شرایطی که دشمنان اسلام تمام تلاش خود را برای مبارزه و مقابله با اسلام به کار بسته و آشکارا آن را اعلام می کنند. تاکید بر مسائل اختلافی و تفرقه میان صفوف مسلمانان منطقی نیست. در این گزارش بخش‌های از بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت وحدت میان مسلمان را می‌خوانید.

هر حنجره‌ای که در جهت اختلاف حرف بزند، بلندگوی دشمن است


 درخواست سعودی‌های از سازمان ملل برای حل بحرانی که خودشان ایجاد کرده‌اند! + فیلممدت‌هاست کهعربستان سعودی  ظلم‌های متعددی را بر مردم  یمن رواداشته است و تمام کشورها هم از ظلم‌های آشکار عربستان آگاه هستند. در این میان دیپلمات‌های سعودی از   سازمان ملل خواسته‌اند که برای حل بحران یمن وساطت کند.


تاريخ : شنبه 18 آذر 1396 | 8:48 | نويسنده : احسان گرگانی

 

  پروفسور بهرام عکاشه پدر علم زلزله شناسی ایران با حضور در برنامه حالا خورشید گفت: دانشجویان دکتری را موظف می‌کنمسوره تکویر را با تفسیر استاد الهی قمشه‌ای بخوانند و پژوهش کنند چون این سوره چکیده‌ای از علم زمین شناسی  است.

پروفسور عکاشه اظهار کرد: اگر در تهران زلزله 7 ریشتری بیاید حداقل 7 میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.


تاريخ : شنبه 18 آذر 1396 | 8:45 | نويسنده : احسان گرگانی

   امیر دریار احمدرضا باقری فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش گفت : ناو موشک انداز سپر امروز  با حضور امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش به ناوگان شمال  نیروی دریایی ارتش ملحق شد.

وی افزود : ناو موشک انداز سپر چهارمین فروند از ناو کلاس پیکان است که به دست صنعت گران توانمند داخلی و متخصصان صنایع دریایی شهید تمجیدی انزلی ساخته شده است.

فرمانده ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش افزود : ناو موشک انداز سپر یکی از بروز ترین ناوها از لحاظ تجهیزات ارتباطی و سامانه سلاح است.

 


تاريخ : جمعه 10 آذر 1396 | 20:16 | نويسنده : احسان گرگانی

 

یزید جدید / محمدبن سلمان در مقام یزید در تقلای راه اندازی جنگ علیه شیعیان است. نشریه «نشنال اینترست» خود ولیعهد جوان عربستان را وارث ردای سیاسی یزید بن معاویه می خواند که در تلاش برای راه اندازی جنگی جدید علیه شیعیان در خاورمیانه است؛ جنگی با نتیجه ای متفاوت.

کاریکاتور/ وارث ردای یزید بن معاویه!!!



تاريخ : جمعه 10 آذر 1396 | 20:15 | نويسنده : احسان گرگانی

 آیت الله نوری همدانی

 

مرجع تقلید شیعیان بابیان اینکه در دنیا ربا غوغا می‌کند،گفت: به بانک‌ها هر چه می‌گوییم که دریافت دیرکرد ربا و حرام است گوش نمی‌دهند.


پهپادهای ایران

 

مجله «دیده‌بان محیط عملیاتی» وابسته به ارتش آمریکا طی گزارشی به ظرفیت‌های گسترده ایران در ساخت رادارهای بومی و نمایش قدرت پهپادی کشورمان با رونمایی از «آشیانه عقاب‌ها» اقرار کرد.


تاريخ : جمعه 10 آذر 1396 | 20:10 | نويسنده : احسان گرگانی

 محققین دریافتند برای می توان از فرآورده های ماهی برای کم شدن درد مفاصل و رفع تورم بیماری روماتیسم مفصلی استفاده کرد. آن ها به تازگی متوجه شدند که امگا 3 که در ماهی نهفته است می تواند مواد شیمیایی التهاب‌ زا را از بین برده و پروتئین‌های از بین برنده غضروف ها و مفاصل را نیز نابود سازند.

زانو درد خود را با این  7  خوراکی ریشه کن کنید


تاريخ : جمعه 10 آذر 1396 | 20:9 | نويسنده : احسان گرگانی

 همدلی ارتش و سپاه، پشتوانه قدرت بازدارندگی کشور همزمان با ایام گرامیداشت هفته بسیج و در پی پیروزی های جبهه مقاومت اسلامی، صبح امروز (یکشنبه) امیر سرلشکر عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در ستاد فرماندهی کل سپاه با سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. 

در این دیدار طرفین با ابراز خرسندی از پیروزی های شکوهمند و راهبردی جبهه مقاومت اسلامی بر تروریسم تکفیری و برچیده شدن بساط خلافت خودخوانده داعش، پیرامون ارتقای هم‌افزایی و هماهنگی های ارتش و سپاه در راستای راهبردهای دفاعی کشور تبادل نظر و بر توسعه قدرت در عرصه های زمینی، دریایی، هوایی و موشکی تأکید کردند. 

سرلشکر موسوی با تبریک هفته بسیج و تجلیل از تلاش های صادقانه بسیجیان در خدمت به انقلاب اسلامی و ملت ایران گفت: گذر زمان و نقش آفرینی های راهبردی و سرنوشت ساز بسیج و بسیجیان سلحشور در صحنه‌های نیاز انقلاب و کشور به ویژه در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و عرصه های مقابله با تهدیدات دشمن از جمله در هشت سال دفاع مقدس؛ روز به روز حکمت ابتکار معجزگون حضرت امام (ره) در تأسیس این نهاد را آشکارتر ساخته است. 


 باید آمادگی مورد نیاز برای مقابله با تهدیدات را بالا برده و بصیرت داشته باشیم  امیر دریادار «حبیب‌الله سیاری» معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده سابق نیروی دریایی ارتش در یادداشتی عنوان کرد: همزمان با سالروز نیروی دریایی ارتش، همچون سال‌های گذشته توفیق حضور در خدمت رهبر معظم انقلاب، نصیبمان شد. 

طبق روال معمول ایشان نیروی دریایی ارتش را مورد لطف قرار دادند و بیانات مهمی در ارتباط با اهمیت دریا و نیروی دریایی در وضع برقراری امنیت در آب‌ها مطرح کردند.

همچنین ایشان تاکیداتی در مورد چگونگی اقتدار و حضور ما در عرصه دریایی به ویژه دریای آزاد و نحوه برقراری امنیت، حفظ منابع و منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه دریایی مطرح کردند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار اشاره داشتند که نیروی دریایی در دریا خط مقدم بوده و در مقابل هر تهدیدی در این عرصه در خط مقدم است. ایشان یادی نیز از فعالیت‌ها و ایثارگری‌های شهدا، جانبازان، پیشکسوتان و همرزمان ما در 7 آذر 59 که در حماسه عملیات مروارید حضور داشتند کردند و کارکنان نیروی دریایی را مورد محبت قرار داده و مسیرها را برای فرماندهی جدید نیروی دریایی ارتش تبیین فرمودند تا در آینده نزدیک شاهد پیشرفت‌های بیش از پیش در عرصه دریا باشیم.


تاريخ : جمعه 10 آذر 1396 | 20:4 | نويسنده : احسان گرگانی

احتمال هسته‌ای شدن عربستان توسط آمریکا

  به نقل از پرو پاپلیکا، برخی منابع خبری اعلام کرده اند که دولت دونالد ترامپ برخلاف سیاست چند دهه گذشته آمریکا در حال گفتگو برای ارزیابی امکان انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان است؛ اقدامی که منتقدان آن را گامی در جهت آغاز رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه می دانند.

دولت عربستان از چندی پیش به دنبال ساخت نیروگاه و کسب فناوری هسته ای است تا از این طریق بتواند مصرف داخلی نفت خود را کاهش داده و بخش اعظمی از نفت تولیدی خود را صادر کند. اما مقامات قبلی و فعلی آمریکا معتقدند که نیت واقعی این کشور دستیابی به قابلیت غنی سازی اورانیوم در رقابت با ایران است.

دولت آمریکا پیش از این به دلیل عدم تعهد عربستان به پذیرش پادمان های نظارتی خاص با هسته ای شدن این کشور مخالفت کرده است اما اکنون ممکن است به دلیل روابط نزدیک دولت ترامپ با ریاض، واشنگتن در سیاست قبلی خود بازنگری کند.

«کریستوفر فورد» از مقامات شورای امنیت ملی آمریکا در زمینه مقابله با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی روز سه شنبه فاش کرد که دولت ترامپ در حال گفت‌وگو با دولت عربستان درباره انتقال فناوری هسته ای است.

یک مقام دولتی عربستان نیز ماه گذشته در کنفرانسی در ابوظبی برای اولین بار از قصد این کشور برای استخراج اورانیوم برای استفاده در برنامه هسته‌ای خود خبر داد