برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده‌ای به نتیجه نرسید/مسائل داخلی و بازی قدرت درونی آمریکا به ما مربوط

برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده‌ای به نتیجه نرسید/مسائل داخلی و بازی قدرت درونی آمریکا به ما مربوط نیست

جابرانصاری با بیان اینکه برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده‌ای به نتیجه نرسید، گفت: در داخل آمریکا و رقبا و دشمنان ما در منطقه پیرامونی همه تلاش خود را به کار گرفتند که توافق حاصل نشود و در حال حاضر نیز بیکار ننشستند.

خبرگزاری فارس: برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده‌ای به نتیجه نرسید/مسائل داخلی و بازی قدرت درونی آمریکا به ما مربوط نیست
 

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین جابرانصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت.

* تغییر اساسی در فضای استراتژیک بین ایران و آمریکا ایجاد نشده

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره بودجه ویژه کنگره برای براندازی نرم در ایران و اینکه جان کری مسئول اجرای این پروژه شده است، با بیان اینکه توافق برجام یک توافق موردی و موضوعی در یک مسئله خاص است، گفت: در فضای استراتژیک بین ایران و ایالات متحده آمریکا تغییر اساسی و بنیانی انجام نشده و این امری است که هم ما بر آن اتفاق نظر داریم و در آمریکا نیز مطرح است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: مجموعه اقداماتی که در آمریکا علیه دولت و ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی انجام می‌شده، همواره با حساسیت از سوی ما مواجه بوده و حرف اساسی ما در پیش از برجام، حین برجام و پس از برجام این است که راه‌های رفته را دوباره تکرار کردن جز به بن بست منجر نخواهد شد.

وی تصریح کرد: راه تعامل با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران که نظامی برآمده از یک انقلاب بزرگ مردمی و مبتنی بر قدرت و انتخاب ملت بزرگ ایران است، جز از طریق تعامل و پذیرش احترام متقابل و پذیرش حاکمیت ملی ایران ممکن نخواهد بود.

جابرانصاری با بیان اینکه آمریکایی‌ها این راه را پیش از این رفته‌اند و ادامه این راه جز به نتایجی که قبلا منجر شده، منجر نخواهد شد، اظهار داشت: دولت و ملت ایران به عنوان مجموعه واحد و به هم پیوسته سیاست‌ها و منافع کشور را دنبال می‌کنند و به هیچ دشمنی اجازه نمی‌دهند سوء استفاده‌ای در این زمینه‌ها انجام دهند.

*هر اقدامی خارج از جزییات توافق با اقدام متقابل و برخورد مناسب تهران مواجه می‌شود

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه بازرسانی که از ایران بازرسی می‌کنند یا آمریکایی هستند یا در آمریکا تربیت شده‌اند، عنوان کرد: این امر جدیدی نیست و در سال‌های گذشته همواره موضوع در ارتباط با ملیت و تابعیت بازرسان آژانس مطرح بوده و ایران به طور طبیعی نسبت به این امر حساسیت داشته و در مراحل برجام و توافقات این مسائل مورد توجه بوده و ما براساس برجام و توافقات انجام شده اقدام می‌کنیم و هرگونه اقدامی خارج از چارچوب توافقات مورد پذیرش جمهوری ایران نیست، در صورت ضرورت اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آنچه در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایالات متحده آمریکا مطرح می‌شود الزاما مبتنی بر واقعیات محض نیست، نوعی جنگ و رویارویی سنگین سیاسی و روانی بین جریانات داخلی آمریکا در جریان است که هر چه به سمت انتخابات آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم این رویارویی‌ سنگین‌تر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: مسائل داخلی و بازی قدرت درونی آمریکا مربوط به ما نیست. آنچه مربوط به منافع ما خواهد شد براساس توافقات برجام و نکات فنی که از قبل در نظر گرفته شده، انجام خواهد شد.

جابرانصاری تصریح کرد: هر اقدامی خارج از جزییات توافق حاصل شده با اقدام متقابل و برخورد مناسب از سوی ایران مواجه می‌شود.

* برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده‌ای به نتیجه نرسید

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره علت و چرایی اقدام آمریکا در مصوبه اخیر علیه ایران همزمان با آغاز اجرای برجام نیز اظهار داشت: برجام در یک بزرگراه و مسیر آماده‌ای به نتیجه نرسید. هم در داخل آمریکا و هم رقبا و دشمنان ما در منطقه پیرامونی ما تمام تلاش خود را به کار گرفتند که امکان حصول توافق فراهم نشود و بعد از حصول توافق نیز آنهایی که مخالف این اتفاق بودند، بیکار ننشستند و به بازی خودشان ادامه خواهند داد. این امری غیرمتوقع برای ما نبوده و نیست.

جابرانصاری افزود: در مسیر اجرای برجام همین بازی‌ها و قدرت‌نمایی‌ها برای صدمه زدن به روند اجرای برجام و به منظور تحمیل مضار و هزینه‌هایی بر جمهوری اسلامی ادامه خواهد داشت. آنچه مهم است این است که ما با درک این بازی، دولت و ملت ایران و مجموعه‌های سیاسی و قانونی کشور با اتحاد و همدلی و همبستگی برنامه‌هایی را دنبال کنیم برای اینکه زمینه‌های موفقیت این بازی را به حداقل برسانیم و زمینه‌های تامین حداکثری منافع جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران را فراهم سازیم.

وی با بیان اینکه بازی سیاست پیچیدگی‌ها و درگیری‌ها و پیگیری‌های قدرت و منافع را دارد، اظهار داشت: مهم این است ما با شناخت درست این بازی‌ها، راه زمینه‌هایی که ممکن است این بازی‌ها را موفق کند، مسدود کرده و امکان حداکثر بهره‌بردای از فرصت‌های پدیده آمده از برجام را در چارچوبه منافع ایران و ملت بزرگ ایران فراهم کنیم.

*دیپلماسی انرژی در دستور کار وزارت خارجه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی در خصوص برنامه‌های وزارت خارجه برای فعال شدن دیپلماسی انرژی با بیان اینکه یکی از امکانات و توانایی‌های اصلی جمهوری اسلامی ایران، بحث انرژی است، عنوان کرد: یکی از سرفصل های اساسی سیاست خارجی ایران، موضوع انرژی است.

وی ادامه داد: در فضای پسابرجام تهدیداتی که هم به لحاظ فناوری و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی و هم در زمینه تبادل انرژی با کشورهای جهان ایجاد شده و هم فرصت‌هایی که در زمینه ایجاد ارزش افزوده برای تولیدات ایران در حوزه انرژی فراهم می‌شود، پیگیری این فرصت‌ها در چارچوب سیاست دولت ایران در دستور کار است و در هماهنگی کامل بین مجموعه دولت و وزارتخانه‌های مرتبط این امر پیگیری می‌شود.

جابرانصاری اضافه کرد: وزارت خارجه فراهم کردن فرصت‌های هر چه بیشتر برای استفاده بهینه از مزیت‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه انرژی را در دستور کار خود دارد و این موارد در حال پیگیری است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: