روسیه ادعای غربی‌ها را درباره آزمایش موشکی اخیر ایران رد کرد
تاريخ : یک شنبه 3 آبان 1394 | 11:30 | نويسنده : احسان گرگانی


به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، نماینده روسیه در سازمان ملل روز پنجشنبه با زیر سوال بردن ادعاهای آمریکا و اروپا درباره این که آزمایش موشکی اخیر ایران ناقض قطعنامه های سازمان ملل بوده است، اعلام کرد نباید با این آزمایش موشکی به عنوان یک مسئله احساسی برخورد کرد. 
 
انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا روز چهارشنبه با توصیف آزمایش موشک میان برد ایران در دهم ماه اکتبر به عنوان یک تخلف جدی، از کمیته تحریم های شورای امنیت سازمان ملل خواستند درباره این مسئله تحقیق کند. با این حال، ویتالی چورکین -- سفیر روسیه در سازمان ملل -- تاکید کرد این کشور به چنین نتیجه ای نرسیده است. 
 
چورکین در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: "من فکر می کنم ما باید درباره این مسائل، خیلی مراقب باشیم." وی افزود: "ما باید جزئیات فنی را بررسی کنیم و سپس البته شرایط سیاسی را در نظر بگیریم." چورکین تاکید کرد: "باید در این خصوص حرفه ای بود. این یک موضوع احساسی نیست." 
 
سامانتا پاور -- سفیر آمریکا در سازمان ملل -- در شورای امنیت اعلام کرد موشک بالستیک میان برد، قادر به حمل سلاح هسته ای است. پاور این آزمایش موشکی را یک شلیک تحریک آمیز خواند و اعلام کرد: "آمریکا آن را به عنوان یک موضوع جدی قلمداد می کند که ثبات منطقه را تضعیف می کند. 
 
انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا گزارشی را به کمیته تحریم ها ارائه و اعلام کردند آزمایش موشکی ایران، یک تخلف جدی است و مستلزم اقدام مناسب است. درخواست از این کمیته به معنای نخستین گام در جهت اعمال تحریم های احتمالی است، هر چند که چنین تصمیمی نیازمند موافقت چین و روسیه است. 
 
لیو جیئی -- سفیر چین در سازمان ملل -- نیز از تأیید دیدگاه آمریکا و اروپا دال بر این که این آزمایش موشکی ناقض قطعنامه های سازمان ملل بوده است، خودداری کرد. لیو گفت: "ما در حال بررسی آن هستیم. ما در شورای امنیت درباره آن بحث خواهیم کرد." 
 
انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در کنار چین و روسیه در ماه ژوئیه به توافقی تاریخی با ایران دست یافتند که خواهان لغو تحریم ها در ازای اعمال محدودیت هایی علیه برنامه هسته ای تهران است. این چهار کشور مدعی هستند این آزمایش موشکی ناقض قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل است که در سال 2010 به تصویب رسید. این قطعنامه، ایران را از شلیک موشک های بالستیک با قابلیت حمل تسلیحات هسته ای منع می کند.
 
تهران روز شنبه تاکید کرد این آزمایش موشکی ناقض قطعنامه های سازمان ملل نبوده است به طوری که محمد جواد ظریف -- وزیر امور خارجه ایران -- اعلام کرد این موشک برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده است. ایران همواره تاکید کرده است هیچ طرحی برای ساخت تسلیحات اتمی ندارد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: