زنان قدرتمندی که در تاریخ ماندگار شدند
تاريخ : چهار شنبه 20 خرداد 1394 | 15:49 | نويسنده : احسان گرگانی

زنان قدرتمندی که در تاریخ ماندگار شدند

 

موفقیت

وقتی تاریخ را ورق می‌زنیم خیلی سخت است که حضور زنانی را نادیده بگیریم که تاریخ را تغییر دادند.

اهمیتی ندارد که این زنان در چه دوره و زمانه‌ای زندگی می‌کردند این زنان قرار بوده مثل خیلی از هم‌جنسانشان مادر و همسر خانه‌داری باشند. آنها مثل زنان دیگر باید لباس خوب می‌پوشیدند و سعی می‌کردند همیشه جذاب باشند. وقتی پای آموزش به میان می‌آمد این زنان باید خانه‌داری یاد می‌گرفتند و نه چیز دیگری.زنان زیادی هستند که ایستادند و مقاومت کردند، مادران زیادی هستند که ثابت کردند تنها مادرانگی در ذات آنها نیست. در این مطلب درباره ده زن تاثیرگذار در تاریخ می‌خوانید که زندگی آنها نه تنها برای زنان بلکه برای همه انسان‌ها الهام بخش است.

 

ژاندارک

او یک دختر دهقان‌زاده معمولی بود که در فرانسه قرون وسطی زندگی می‌کرد. دلیل اینکه او به عنوان یک شخصیت مهم تاریخ شناخته‌شده این بود که او اعتقاد داشت که از جانب خدا برگزیده شده‌است تا رهبری ارتش فرانسه در جنگ‌های فرانسه انگلیس بر عهده بگیرد. او تنها ۱۳ سالش بود که توانست پرنس چارلز والیوس را متقاعد کند که به او اجازه دهد رهبری ارتش فرانسه را به او بدهد، او فرانسه را پیروز کرد. او در سن ۱۹ سالگی متهم به جادوگری شد و توسط انگلیسی‌ها در ۱۴۳۱ میلادی سوزانده شد. یک سال بعد پاپ اعلام کرد که او بیگناه سوزانده شد و او را شهید اعلام کرد.

ماری کوری

او به سختی توانست امکان تحصیل و درس خواندن به دست بیاورد زیرا او در زمانی زندگی می‌کرد که زنان تنها حق مادر بودن و در خانه ماندن داشتند. اما او توانست تمام موانع را بردارد و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته ریاضی فیزیک از دانشگاه سوربن بگیرد.او با همسر خود پیرکوری توانستند جایزه نوبل فیزیک را در حوزه رادیواکتیو از آن خود کنند. او همچنین به تنهایی جایزه نوبل شیمی را هم بابت کشف رادینیوم و پولینیوم از آن خود کرد. ماری کوری در سال ۱۹۳۴ به خاطر بیماری خونی درگذشت عامل بیماری خونی او زیاد در مجاورت اشعه رادیواکتیو قرار گرفتن بود.

املیا ارهارت

این زن شجاع اولین خلبان زن بود که آسمان آتلانتیک را به تنهایی پرواز کرد. امیلیا اولین کسی بود که بر فراز تو اقیانوس اطلس و آرام پرواز کرد. او کتابهای زیادی نوشت که در زمان خودش همه از پرفروش‌ترین کتاب های سال شدند. او نقش مهمی در شکل‌گیری سازمان خلبان بازی کرد. متاسفانه او در تلاشش برای پرواز به دور زمین در سال ۱۹۳۷ ناپدید شد. دو سال بعد از ناپدید شدنش به صورت کاملا رسمی مرده اعلام شد هرچند نه جسد و نه هواپیمایش تاکنون کشف شده‌است.

آنه فرنک

یادداشت‌های روزانه این دختر جوان چیزهای زیادی درباره شکنجه‌ها و عذاب‌های آنها در زمان هالوکاست آشکار کرد. او و خانواده اش از قربانیان یهودی بودند که به کمپ‌های یهودیان در زمان نازیسم فرستاده شدند. او وخواهرش به کمپی به نام برگن-بلسن فرستاده شدند که در نهایت از بیماری تیفوس جان‌دادند. در طول دورانی که این نوجوان در کمپ بود روزانه تمام تلاشش را می‌کرد تا خاطراتش را بنویسد تا همه دنبا را از ظلمی که به آنها مبر فت آگاه کند و بعد از مرگش یکی از بازماندگان خانواده‌اش که نوشته‌های او را نگه داشته‌بود توانست یادداشتها و خاطرات او را بعد از جنگ چاپ کند و از آن زمان خاطرات او به زبانهای زیادی ترجمه شد. خاطراتی سیاه از زمانه‌ای سیاه‌تر.

الا فیتزجرالد

این خواننده جاز، به عنوان اولین زن صدا و یا ملکه جاز شناخته شد. او حتی بهترین خواننده جاز قرن لقب گرفت و برنده ۱۳ جایزه گرمی شد. الا خواننده سیاه‌پوست توانست نشان ملی آمریکا را از دو رئیس جمهور ریگان و جرج بوش پدر دریافت کرد. مهم‌تر اینکه این زن بر علیه نژادپرستی و خشونت علیه سیاهان تلاش بسیاری کرد. امروزه جهان هم مدیون صدای اوست و هم مدیون خدمتی که به موسیقی مدرن کرد و هم تلاشی که برای مبارزه با نژادپرستی انجام داد.

کوکو شنل

این زن در فرانسه به دنیا آمد و کودکی‌اش را در یتیم‌خانه گذراند و در آنجا خیاطی آموخت. همین خیاطی زندگی او را دگرگون کرد. او در آغاز کلاه‌های زنانه و زیبا طراحی می‌کرد و میدوخت و بعد از اینکه کلاه‌هایش مشهور شد کارش را گسترش داد و انواع لباس و کفش و در نهایت عطر معروف شنل را تولید کرد. کوکو در زمان خودش انقلابی در مد و فشن و زیبایی ایجاد کرد. برای اولین بار لباس‌های زنانه را مدل راحت و پسرنه طراحی کرد در دوره‌ای که لباس‌های زنان با کمرهای کرستی و کاملا تنگ مد بود. البته زمان زیادی طول کشید که لباس‌ها کوکو شنل طرفداران خودش را یافت اما این زمان ارزشش را داشت. او در دوران کودکی و جوانی‌اش سختی‌های بسیاری کشید تا بالاخره تبدیل به بانوی فشن در جهان شد.

ژرمن گریر

صدای او مهمترین صدای فمنیست در قرن گذشته بود. اولین کتاب او به عنوان “زنان اخته” به عنوان بهترین کتاب سال شناخته شد و به ۸ زبان ترجمه شد. او برای حقوق و آزادی‌های زنان سالها مبارزه کرد و کتابها نوشت که زنان بتوانند خودشان سرنوشت خودشان را انتخاب کنند و بسازند. او سالهای عمرش را برای این مبارزه نکرد که زنان با مردان برابر باشند چون او اعتقاد داشت برابر شدن یعنی همگون شدگی و شبیه سازی محض است. او هم‌اکنون در دانشگاه وارویک تدریس می کند و جنبش فمنیسم به او تلاشهای او مدیون است.

مادر ترزا

مادر ترزا یک مبلغ مذهبی بود که بیشتر عمرش را در هند گذراند. او بنیانگذار انجمن خیریه مبلغان مذهبی کاتولیک رم است. او به انسان‌های زیادی کمک کرد که از بیماری‌های مختلفی همچون ایدز، جذام و سل رنج می‌بردند. او توانست که آشپزخانه و یتیم‌خانه و درمانگاه سیار برای فقرا و بیماران بسازد.هیچ جای تعجب نیست که او در سال ۱۹۷۹ برنده جایزه نوبل صلح جهانی شد. در سال ۲۰۰۳ توسط پاپ آمرزیده شد. مهم نیست که او چه القابی گرفت اما تلاش او در کمک به نیازمندان فراموش نشدنی است.

وانگری ماتی

وانگری اولین زن آفریقای است که در میان زنان شرق و مرکز آفریقا توانست مدرک دکترا خود را بگیرد. او همچنین اولین زنی است که توانست ریاست دانشکده دامپزشکی و آناتومی را در ۱۹۷۰به دست بیاورد. این زن آفریقایی یک فعال محیط زیست و فعال سیاسی هم بود که در حوزه حقوق زنان تلاشهای زیادی کرد.اوبنیانگذار سازمان غیر دولتی محیط زیست بود که کمربند سبز و کاشت درخت را سامان‌دهی کرد. وانگری در سال ۲۰۰۴ برنده جایزه نوبل صلح شد.

ملاله یوسف زئی

ملاله جوانترین کسی است که برنده جایزه نوبل صلح شده‌است. این دختر نوجوان در مقابل طالبان برای حق درس خواندش ایستاد. او برعلیه آنان سخنرانی‌ها کرد و در سن ۱۳ سالگی مدافع دخترانی شد که از حق آموزش محروم بودند. متاسفانه شجاعت او جانش را به خطر انداخت و در سال ۲۰۱۲ از ناحیه سر مورد شلیک گلوگه مخالفانش قرار گرفت. او به بیمارستان بیرمنگهام فرستاده شد شجاعتش را زیر عمل جراحی هم نشان داد. او بعد از دوران بهبودش کتابی نوشت با عنوان: من ملاله هستم دختری که برای درس خواندن ایستاد و توسط طالبان تیر خورد. این دختر ۱۷ ساله اکنون افتخار پاکستان است.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: