به‌دنبال برجام موشکی
تاريخ : سه شنبه 24 فروردين 1395 | 1:16 | نويسنده : احسان گرگانی

پروژه برجام موشکی برای خلع سلاح ایران از سوی آمریکایی‌ها و دوستان منطقه‌ای آنها در حال پیگیری است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا طی یک سفر منطقه‌ای با حضور در بحرین، وفاداری و دوستی خود با عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را مجدد اعلام کرد و گفت ایران باید آماده گفت‌وگو درباره ترتیبات جدید برای کاهش برنامه موشکی خود باشد! کری البته این را هم گفت که ایران باید خود را آماده همکاری با آمریکا درباره سوریه و عراق کند! این اظهارات کری البته با اظهارات ضدایرانی وزیر خارجه عربستان سعودی نیز همراه شد. پس از آنکه توئیت اکبر هاشمی‌رفسنجانی علیه برنامه موشکی ایران در دولت آمریکا دریافت شد؛ جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما پیام دریافت این توئیت را اعلام کرد و گفت در ایران دیدگاه‌های مختلفی درباره توان موشکی این کشور وجود دارد.
پروژه محدود کردن توان موشکی ایران البته در قالب سریال برجام‌ها در ایران مطرح شد و برخلاف وعده‌های داده شده به مردم، این بار توافقات سریالی با آمریکا در موضوعات غیرهسته‌ای به عنوان شرط برداشته شدن تحریم‌ها عنوان شد. حالا به‌رغم تذکرهای علنی در داخل به غربگرایان برای دست برداشتن از پروژه محدود کردن توان موشکی، پالس‌های داده‌شده به آمریکایی‌ها و نیز مذاکرات محرمانه با عربستان سعودی، جان کری را به منطقه کشاند تا دست بر دوش عادل الجبیر، از «ترتیبات جدید» برای محدود کردن برنامه موشکی ایران بگوید!  جان کری، وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس گفت واشنگتن آماده کار با ایران برای حل‌وفصل موضوع آزمایش‌های موشکی این کشور است.به نقل از آسوشیتدپرس، اظهارات جان کری بعد از دیدار وی با وزرای خارجه 6 کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مطرح شد، جایی که کری تلاش کرد نگرانی‌های کشورهای خلیج‌فارس نسبت به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 را رفع کند و درباره گرم‌تر شدن روابط میان
2 کشور مذاکره کند. کری با بیان اینکه آمریکا با کشورهای خلیج‌فارس علیه آزمایش‌های موشکی ایران متحد است، افزود: آمریکا و شرکایش به ایران می‌گویند آماده همکاری براساس ترتیبات جدید برای حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز موضوع آزمایش‌های موشکی ایران هستیم. آسوشیتدپرس در ادامه نوشت؛ جان کری بدون اینکه جزئیات بیشتری ارائه کند اضافه کرد ایران باید اول از همه روشن کند که آماده کاهش چنین فعالیت‌هایی است و نیات و اهداف خود را از این موضوع مشخص کند. اما این تهدید موشکی آن هم در حضور اعراب منطقه در حالی از سوی وزیر خارجه آمریکا علیه ایران مطرح شد که وی درباره اختلافات عمیق خود با جمهوری اسلامی ایران اظهارنظرهای دیگری نیز مطرح کرد تا حکام حاشیه خلیج فارس را از همراهی دولت اوباما با آنها علیه ایران، مطمئن کند. خبرگزاری فرانسه درباره اظهارات کری در منامه گزارش داد وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه از ایران خواست برای پایان دادن به جنگ در یمن و سوریه کمک کند. کری در سفر به بحرین که نخستین سفر یک رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به این کشور از سال 2010 تاکنون به شمار می‌رود، گفت: تهران باید به پایان دادن به جنگ در یمن کمک کند. تهران باید به ما کمک کند تا به جنگ در سوریه پایان دهیم و تحرکات در منطقه را تغییر دهیم. به گزارش تسنیم، «جان کری» تصریح کرد:  فعالیت‌های ایران در منطقه باعث نگرانی است. وزیر خارجه آمریکا در ادامه سخنانش از ایران خواست به پایان درگیری‌ها در سوریه و یمن کمک کند. وی با تأکید بر اینکه چالش‌ها در روابط با ایران همچنان باقی است هدف باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا از دیدار با سران کشورهای عرب خلیج‌فارس را در نشست کمپ دیوید، بررسی چگونگی حرکت پس از توافق هسته‌ای و دنبال کردن تغییر رفتارهای ایران در رابطه با فعالیت‌های دیگر تهران اعلام کرد.
جان کری در کنفرانس خبری با همتای بحرینی خود در منامه پایتخت بحرین گفت هیچ کسی ادعا و وانمود نکرد که (با توافق هسته‌ای با ایران) دیگر چالش‌هایی که می‌دانستیم وجود دارد به یکباره برطرف خواهد شد. به اعتقاد کارشناسان این اظهارات جان کری به معنای جدی شدن پروژه محدودیت منطقه‌ای ایران با اسم رمز کنترل توان موشکی است. آمریکایی‌ها با طرح موضوع موشکی ایران بلافاصله پس از برجام به دنبال کاهش نفوذ منطقه‌ای ایران هستند. حضور جان کری در ناوگان پنجم دریایی آمریکا در بحرین که فاصله بسیار کمی با مرزهای ایران دارد نیز از دید کارشناسان پنهان نمانده است و کارشناسان این حضور وزیر خارجه آمریکا را به معنای تاکید او بر پروژه کاهش توان موشکی ایران قلمداد کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند دولت اوباما اکنون در کنار ارتجاع عربی می‌خواهد با توجه به دریافت چراغ سبز از سوی برخی مقامات در درون ایران، بحران‌های یمن و سوریه را به سود منافع عربستان و دوستانش در منطقه فیصله دهد. آنها درباره فشار بر ایران نیز توافق کرده‌اند. این موضوع از لابه‌لای اظهارات عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی‌ها پیداست. «عادل الجبیر» طی کنفرانسی مطبوعاتی با همتای آمریکایی خود، بار دیگر ایران را به مداخله در امور کشورهای منطقه و «قاچاق سلاح به برخی کشورهای عضو شورای همکاری[خلیج‌فارس]» متهم کرد. الجبیر مدعی شد: تا زمانی‌که ایران به سیاست‌های خصمانه خود و مداخلاتش در امور منطقه ادامه دهد، تعامل با آن دشوار است. وزیر خارجه سعودی در دیدار با کری راه‌های تعامل با بحران‌های منطقه را مورد بررسی قرار داد و طرفین ایران را به دلیل آنچه «تلاش برای قاچاق سلاح به انصارالله یمن و برخی کشورهای منطقه» خواندند، محکوم کردند. وزیر خارجه عربستان در ادامه برای عادی‌سازی روابط با ایران، پیش‌شرط هم گذاشت! «عادل الجبیر» با ادعای اینکه ایران سیاست‎های «خصمانه» در منطقه اتخاذ می‌کند، گفت: اگر ایران به این سیاست‎های خود ادامه دهد، برقراری روابط عربستان با این کشور سخت و دشوار است. پیش از این، «ترکی فیصل» شاهزاده سعودی و رئیس اسبق دستگاه اطلاعاتی عربستان در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی گفته بود اگر ایران نیروهای خود را از سوریه خارج کند، عربستان آماده است با ایران وارد مذاکره مستقیم شود. این اظهارات مقامات سعودی و اظهارات اوباما نشان می‌دهد آنچه کری در منطقه و در حوزه مناسبات ارتجاع عرب با ایران به دنبال آن است؛ برطرف کردن نگرانی‌های ارتجاع عربی است. این نگرانی‌های همانگونه که در اظهارات جان کری نیز آمده بود؛ با محدود کردن برنامه موشکی ایران آغاز می‌شود و در ادامه منافع سعودی‌ها در سوریه و یمن نیز باید تضمین و محقق شود. این موضوع در حالی است که پیش از این برخی منابع خبری از گفت‌وگوهای پنهان دیپلماتیک با سعودی‌ها و با وساطت آمریکا برای بهبود مناسبات 2 کشور خبر داده بودند که البته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت آن را رد کرد.
از نیل تا خلیج فارس!
ائتلاف سعودی‌ها علیه ایران در منطقه به بهانه دخالت ایران در امور کشورهای عربی صورت گرفته است و در این راستا و در سایه دیپلماسی منفعلانه دولت ایران، توانسته بیشتر اعراب را با خود همراه کند. ائتلاف دولت مصر با سعودی‌ها علیه ایران نیز از جمله مواردی است که دیپلماسی فعال آل سعود علیه ایران را نشان می‌دهد. همزمان با حضور جان کری در منطقه، حضور پادشاه سعودی در مصر نیز خبرساز شد و دولت مصر با انتشار یک بیانیه ضدایرانی به استقبال پادشاه سعودی رفت. بهانه این بیانیه نیز ماجرای ادعای مضحک اخیر سعودی‌ها مبنی بر کشف یک لنج که در حال انتقال 500 کلاشینکف برای حوثی‌ها بود(!) است. همزمان با سفر رسمی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان سعودی به قاهره، وزارت خارجه مصر بیانیه‌ای انتقادی علیه ایران صادر کرد. طبق این گزارش، «احمد ابو‌زید» سخنگوی وزارت خارجه مصر، روز پنجشنبه طی اظهاراتی ضد‌ایرانی، تهران را به قاچاق سلاح به یمن متهم کرد. ابوزید گفت: «ادامه تلاش‌ها برای قاچاق سلاح به یمن برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت و قوانین بین‌المللی است». وی مدعی شد «رفتار منطقه‌ای ایران مایه نگرانی مصر است». سخنگوی وزارت خارجه مصر در ادامه اظهارات ضدایرانی خود که در راستای سیاست‌های سعودی‌هاست، مدعی شد: «این امر پرسش‌هایی را درباره تضاد بین مواضع رسمی ایران و اقدامات کنونی آن مطرح می‌کند. ایران نه‌‌تنها به تقویت ثبات در منطقه کمک نمی‌کند بلکه ادامه سیاست‌های مداخله‌آمیز و غیرسازنده آن در مسائل کشورهای عربی، امیدها برای اعتمادسازی بین تهران و همسایگان آن را تضعیف می‌کند». این ادعاها تنها ساعاتی پس از ورود ملک سلمان به قاهره مطرح شد. سفر شاه سعودی به مصر که 5 روز به‌طول می‌انجامد، با پیامدهای دیگری نیز علیه محور مقاومت در منطقه همراه بود. روز سه‌شنبه، شرکت‌ ماهواره‌ای مصری «نیل‌ست» از توقف پخش شبکه «المنار» وابسته به حزب‌الله لبنان از طریق این ماهواره خبر داد.طبق اعلام رسانه‌های منطقه‌ای، عربستان سعودی دستمزد این اقدامات مصری‌ها را با وعده کمک چندین میلیارد دلاری به دولت قاهره پرداخت می‌کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: